Het consumentenvertrouwen in Nederland is in november 2024 aanzienlijk gedaald, blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De index kwam uit op -25, een flinke daling ten opzichte van oktober, toen het consumentenvertrouwen nog op -22 uitkwam.
Home > Nieuws > Consumentenvertrouwen daalt fors in november
Door: Nicole van Roekel - 21 november 2024
Consumenten beoordelen zowel de economische situatie van de afgelopen 12 maanden als de vooruitzichten voor de komende 12 maanden een stuk negatiever.
Het consumentenvertrouwen is al jarenlang negatief, al was er de laatste jaren een opwaartse trend te zien. Nu daalt het consumentenvertrouwen in één maand tijd aanzienlijk van -22 naar -25.
De negatieve trend is vooral zichtbaar in het oordeel over het economisch klimaat, dat kelderde van -37 in oktober naar -43 in november.
De negatieve trend is vooral zichtbaar in het oordeel over het economisch klimaat, dat kelderde van -37 naar -43. Consumenten beoordelen zowel de economische situatie van de afgelopen 12 maanden als de vooruitzichten voor de komende 12 maanden een stuk negatiever.
De koopbereidheid, een belangrijke graadmeter voor consumptiegedrag, kwam ook in november uit op -12, net als in oktober. Mensen zijn pessimistischer over hun financiële situatie en vinden de tijd voor grote aankopen ook ongunstig. Uit een recent onderzoek van Raisin blijkt ook dat 95% van de Nederlanders de inflatie voelt tijdens het cadeau shoppen voor de feestmaand.
Deze daling in vertrouwen staat in contrast met andere recente economische ontwikkelingen. In het derde kwartaal van 2024 groeide de economie met 0,8%, wat een herstel laat zien na een krimp eerder dit jaar. Deze groei werd onder andere gedragen door hogere consumptie en een toename in de export.
Tegelijkertijd bleef de inflatie in oktober stabiel op 3,5%. Hoewel dit een relatief laag niveau is in vergelijking met eerdere pieken, blijven stijgende kosten voor energie en voedsel een belangrijke drukfactor op huishoudens. Bovendien is de inflatie in Nederland aanzienlijk hoger dan het gemiddelde in de eurozone.
De aanhoudende daling van het consumentenvertrouwen kan negatieve gevolgen hebben voor de consumptie, die vanzelfsprekend een belangrijke motor van de Nederlandse economie is. Hoewel de economie momenteel groeit, kan de toenemende terughoudendheid onder consumenten deze groei in de komende maanden onder druk zetten.