Met de feestmaand in aantocht wil elke hulpsinterklaas en -Kerstman natuurlijk de leukste cadeaus vinden voor vrienden en familie. Maar is dat nog wel zo eenvoudig nu de inflatie nog steeds hoog is? En shoppen Nederlanders eigenlijk nog wel zoveel sinterklaascadeaus of geeft de Kerstman meer uit? Raisin zocht het uit.
Home > Nieuws > 95% van de Nederlanders voelt inflatie tijdens feestmaand
Door: Nicole van Roekel - 19 november 2024
Van de duizend ondervraagden zegt 79% dit jaar cadeautjes te kopen voor Sinterklaas of kerst.
95% van de decembershoppers geeft aan dat cadeaus duurder zijn geworden. Meer dan de helft (59%) ziet zelfs een aanzienlijke prijsstijging.
Hoewel 55% van de cadeaukopers zegt dit jaar ongeveer hetzelfde uit te geven als vorig jaar, geeft 36% aan meer uit te geven dan ze eigenlijk willen.
Over het onderzoek: In opdracht van Raisin werden 1000 volwassen Nederlanders vanaf de leeftijd van 25 jaar ondervraagd op 13 en 14 november. Er werden in totaal 10 vragen gesteld. Vanwege afrondingsverschillen kunnen totalen afwijken van 100%.
Van de duizend ondervraagden zegt 79% dit jaar cadeautjes te kopen. Opvallend is dat kerst steeds populairder wordt: 28% koopt alleen voor kerst, terwijl slechts 8% exclusief voor Sinterklaas winkelt. De grootste groep (42%) kiest voor cadeautjes voor beide feesten.
Shoppers die beide feesten vieren, reserveren voor kerst een groter cadeaubudget: bijna de helft (46%) besteedt meer aan kerst. Slechts 17% geeft aan meer uit te geven aan Sinterklaas.
Ondanks dat de inflatie de laatste twee maanden redelijk stabiel is, blijft de inflatie hoog en is dat voor bijna alle decembershoppers merkbaar. 95% geeft aan dat cadeaus duurder zijn geworden. Meer dan de helft (59%) ziet zelfs een aanzienlijke prijsstijging.
Hoewel 55% van de cadeaukopers zegt dit jaar ongeveer hetzelfde uit te geven als vorig jaar, geeft 36% aan meer uit te geven dan ze eigenlijk willen. De voornaamste reden? Stijgende prijzen.
Hoeveel Nederlanders uitgeven aan decembercadeaus verschilt sterk. Bijna de helft blijft onder de € 150, terwijl de andere helft meer dan € 150 besteedt. 23% van de ondervraagden budgetteert tussen de € 50 en € 99, maar 10% geeft meer dan € 300 uit.
Voor ruim twee op de vijf Nederlanders (44%) zijn de feestdagen een goede reden om te sparen. Ongeveer een derde spaart het hele jaar voor de feestdagen, terwijl de rest dit af en toe doet.
Toch blijft tijd met elkaar doorbrengen de echte prioriteit: 72% noemt dit het belangrijkste aspect van de feestdagen. Cadeaus geven vinden we leuk, maar krijgen staat veel lager op de prioriteitenlijst.
Shoppers die zowel Kerstmis als Sinterklaas vieren, reserveren voor kerst een groter cadeaubudget: bijna de helft (46%) besteedt meer aan kerst. Slechts 17% geeft aan meer uit te geven aan Sinterklaas.