Wil je overstappen naar een andere bank? Bijvoorbeeld omdat je minder wil betalen voor een betaalrekening of wil profiteren van hogere spaarrentes? Ontdek hier of je zomaar kunt overstappen naar een andere bank, hoe het overstapproces werkt en wat er gebeurt met je oude rekening(en) na de switch.
Nu de kosten voor een betaalrekening verder stijgen en spaarrekeningen meer opleveren dan in de afgelopen jaren, is overstappen voor veel Nederlanders interessanter geworden
Als je naast een betaal- of spaarrekening ook andere producten hebt bij een bank (bijvoorbeeld een hypotheek of beleggingsrekening), is het soms verplicht om een betaalrekening aan te houden
In Nederland kun je in veel gevallen gebruikmaken van de gratis Overstapservice om te switchen van bank. Veel Nederlandse banken doen mee aan dit initiatief
Er zijn verschillende redenen en aanleidingen waarom je zou willen overstappen naar een andere bank:
Toch lijken Nederlanders niet zo dol te zijn op overstappen. Uit het jaarlijkse onderzoek van de Consumentenbond, blijkt dat in 2023:
Vaak kun je zonder problemen van bank veranderen. Toch zijn er ook situaties waar het lastiger of niet mogelijk is. Als je andere producten hebt bij een bank, bijvoorbeeld een hypotheek, beleggingsrekening of verzekering, is het soms verplicht om een betaalrekening aan te houden. Ook krijg je soms korting op deze producten als je een betaalrekening hebt bij deze bank.
Check dit dus goed voordat je overstapt naar een andere bank en voor onaangename verrassingen komt te staan.
Ben je alleen maar op zoek naar een hogere spaarrente? Dan kun je een internetspaarrekening bij een andere bank openen en je betaalrekening bij je huisbank aanhouden. In dit geval hoef je de Overstapservice niet te gebruiken.
Heb je een bank gekozen waar je naar wil overstappen? Dan kun je in Nederland gebruikmaken van de Overstapservice. Dit is een gratis, gezamenlijk initiatief van Nederlandse banken dat het overstapproces grotendeels uit handen neemt. Hier zie je welke banken meedoen. De Overstapservice helpt je met:
Het afhandelen van lopende contracten en afspraken die zijn gekoppeld aan je oude betaalrekening.
Het afsluiten van nieuwe contracten en aanvullende diensten en producten bij je nieuwe bank.
Het doorgeven van je nieuwe IBAN aan instanties en personen die geld van of naar je oude IBAN willen overboeken.
Daarnaast worden automatische incasso’s op je oude rekening tot wel 13 maanden na de overstap automatisch doorgeleid naar je nieuwe rekening. Je vraagt de Overstapservice aan bij je nieuwe bank, na het openen van je nieuwe rekening(en).
Er is een aantal zaken wat je nog wel zelf moet regelen. Zo wordt aangeraden om zelf uit te zoeken welke terugkerende transacties zijn gekoppeld aan je oude betaalrekening. Mogelijk gaan deze niet mee naar je nieuwe bank. Ook moet je uiteindelijk zelf je oude rekening opzeggen, omdat deze nog actief blijft zolang jij dat wil.
Doet je bank niet mee of wil je geen gebruik maken van de Overstapservice? Volg dan het onderstaande stappenplan.
1. Open een rekening bij de nieuwe bank. Dat kan alleen een spaarrekening zijn, een betaalrekening of beide. Het verschilt per bank welke stappen je moet doorlopen om een rekening te openen, maar bij vrijwel alle banken kan dat tegenwoordig online.
2. Zet je geld over. Met een bankoverschrijving zet je het geld van je lopende en/of spaarrekening over naar je nieuwe rekening. Let wel goed op dat je het juiste, nieuwe rekeningnummer kiest.
3. Update anderen over je nieuwe (betaal)rekening. Dit is het meest arbeidsintensieve onderdeel van overstappen naar een andere rekening. Alle mensen aan wie jij periodiek een betaling doet of mensen die jou periodiek betalen, moet je informeren over je nieuwe rekening. Denk bijvoorbeeld aan:
Je werkgever die salaris stort op je rekening.
Het pensioenfonds dat pensioen aan je uitkeert en het SVB dat AOW uitkeert, als je de AOW-gerechtigde leeftijd hebt bereikt.
Het UWV als je een uitkering ontvangt.
De gemeente als je bijstand ontvangt.
Je hypotheekverstrekker of verhuurder aan wie je hypotheek of huur betaalt.
Vrienden, familie en anderen die jou periodiek een bedrag betalen, bijvoorbeeld voor een Netflix-abonnement of huisgenoten die jou huur betalen.
Alle instanties die met een automatische incasso geld van je rekening afhalen, zoals je energiemaatschappij, internet- en televisieprovider, goede doelen, sportschool en andere abonnementen.
Vaak kun je in je account van de betreffende instantie je rekeningnummer aanpassen, soms moet je de wijziging telefonisch of per e-mail doorgeven. Tip: check alle automatische incasso's van de laatste 12 maanden op je oude rekening om er zeker van te zijn dat je geen instantie mist.
4. Verwijder oude, automatische incasso’s. Als je er zeker van bent dat al je automatische incasso’s zijn overgezet, kun je deze verwijderen van je oude rekening.
5. Controleer of er nog doorlopende transacties zijn. Daarna kun je je oude rekening nog een tijdje aanhouden om regelmatig te checken of je tóch nog terugkerende betalingen over het hoofd hebt gezien.
6. Sluit je oude bankrekening. Nu kun je je oude bankrekening sluiten. Wacht hier niet te lang mee, want anders betaal je mogelijk bankkosten voor zowel je oude als nieuwe rekening. En dat is natuurlijk zonde!
7. Bewaar je bankdocumenten. Het is handig om alle documenten en informatie met betrekking tot je oude bankrekening nog een tijdje te bewaren, mocht je ze later toch nog nodig hebben.
Als je overstapt naar een andere bank, kun je je rekeningnummer niet behouden. Elke Nederlandse betaalrekening of spaarrekening heeft een uniek IBAN-nummer waar onder andere de naam van de bank in verwerkt is. Het IBAN-nummer verandert dus als je overstapt naar een andere bank.
Als je overstapt naar een andere bank, blijft je oude betaalrekening of spaarrekening bestaan. Als je deze niet meer wil gebruiken, moet je deze dus zelf opzeggen, óók als je gebruikmaakt van de Overstapservice.
Bij Raisin spaar je via één account bij banken met de hoogste spaarrentes in de EU. Overstappen naar een spaarrekening bij Raisin is zo gedaan. Je maakt een Raisin-account aan, doorloopt het verificatieproces en stort na goedkeuring je spaargeld van één vaste tegenrekening (bijvoorbeeld je betaalrekening bij je huidige bank) op je Raisin-account. Dit bedrag kun je vervolgens op een spaarrekening naar keuze zetten.
Zodra je vrij opneembare spaarrekening geopend is, kun je overigens ook een automatische (periodieke) spaaropdracht instellen. Met de juiste unieke omschrijving zet Raisin het geld automatisch door naar je vrij opneembare spaarrekening bij een specifieke partnerbank.
Kun je geld wat langer missen? Overweeg dan om je spaargeld voor langere tijd vast te zetten op een depositorekening. Dat kan al vanaf drie maanden. Omdat de bank beter kan plannen met je geld, ontvang je een aantrekkelijke en vaste rente. Vanaf dag één weet je precies hoeveel geld je uitgekeerd krijgt aan het einde van de looptijd, ook als de spaarrentes in de tussentijd zouden dalen.