Home > Veiligheid > (Bank)fraude voorkomen
We spreken van fraude wanneer iemand je iets doet geloven wat niet klopt of iemand misbruikt maakt van je identiteit. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan WhatsApp-fraude, waarbij je van een onbekend nummer een berichtje ontvangt dat zogenaamd van een familielid is. Of iemand doet de bank geloven dat deze met jou te doen heeft.
Wil je meer te weten komen over hoe je oplichting herkent, wat spoofing en phishing precies betekenen of wat wij bij Raisin doen om bankieren zo veilig mogelijk te maken? Klik dan op een van de onderstaande infocards.
Houd je aan de volgende elf regels om bankfraude te voorkomen. Bereid je goed voor zodat je altijd weet met wie je in zee gaat. Check altijd de identiteit van de persoon met wie je communiceert. En zorg ervoor dat andere mensen niet met jouw gegevens aan de haal kunnen gaan.
Natuurlijk ben je wel bekend met de grote banken in Nederland, zoals de ING en ABN AMRO. Maar er zijn nog honderden andere aanbieders op de markt. Hoe loop je na of een financiële instelling wel betrouwbaar is? Deze website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) helpt je een stukje op weg! Ook kun je zelf naar ervaringen op zoek gaan op het internet.
Natuurlijk ben je wel bekend met de grote banken in Nederland, zoals de ING en ABN AMRO. Maar er zijn nog honderden andere aanbieders op de markt. Hoe loop je na of een financiële instelling wel betrouwbaar is? Deze website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) helpt je een stukje op weg! Ook kun je zelf naar ervaringen op zoek gaan op het internet.
Ontvang je een bericht van je huisbank of Raisin? Vraag je je dan altijd af of dit bericht wel echt van de afzender komt.
Meer tips lees je in ons artikel over fraude, zoals phishing, herkennen.
Mensen denken minder helder na als ze onder druk staan. Oplichters doen hier graag hun voordeel mee. Ontvang je een WhatsApp-bericht of telefoontje van je bank of een bekende, waarin je gevraagd wordt om onmiddellijk te handelen – geld over te maken, in te loggen of inloggegevens te delen –, want anders zijn de gevolgen dramatisch? Dan word je hoogstwaarschijnlijk opgelicht.
Kom je opeens op een website terecht waar je een spaarrekening kunt openen met een rente van 10% per jaar? Dan zit er op z’n minst een addertje onder het gras. Gratis geld bestaat niet en dingen die te mooi zijn om waar te zijn, zijn dit vaak ook.
Je inloggegevens, bij Raisin bijvoorbeeld je e-mailadres en wachtwoord, worden gebruikt om je te identificeren. Een deel van je persoonlijke informatie kan met behulp van deze gegevens worden ingezien en eventueel gebruikt worden voor kwaadwillige doeleinden. Deel daarom nooit je inloggegevens met anderen.
Gebruik voor internetbankieren (en je andere online accounts) altijd een uniek wachtwoord dat moeilijk te raden is. Je wachtwoord bij Raisin moet minimaal 8 tekens bevatten en indien mogelijk een combinatie van letters, cijfers en symbolen zijn. Spaties worden niet aanvaard. Gebruik om veiligheidsredenen geen van je 10 laatst gebruikte wachtwoorden opnieuw.
Wijzig je wachtwoord regelmatig. Vermijd altijd het gebruik van je geboortedatum, (delen van) je naam, de geboortedatum van je partner of kinderen, soortgelijke herkenbare persoonlijke gegevens of een combinatie hiervan.
Een van de slimste fraudetrucs bestaat uit het klaarzetten van frauduleuze opdrachten in je internetbankieren-omgeving. Een oplichter of andere onbevoegde logt in op jouw account, nadat deze op een onrechtmatige wijze aan je inloggegevens is gekomen, en stelt alvast een betaalopdracht of meerdere betaalopdrachten in naar een bepaalde bankrekening. Vervolgens logt hij of zij weer uit en laat de betaalopdracht(en) klaarstaan zonder deze uit te voeren.
Deze opdrachten verifieer je dan per ongeluk zelf zodra je een volgende betaling uitvoert, met een TAN-code, via de app of op een andere manier. Jij denkt echter dat je alleen de door jou in opdracht gegeven transactie uitvoert. In werkelijkheid voer je nu ook de klaargezette opdracht(en) uit. Zo omzeilen fraudeurs de veilige laatste stap in het betaalproces.
Bij Raisin bevestig je je (betalings)opdrachten gelukkig altijd direct en één voor één in je Raisin Online Banking omgeving. Het eerst klaarzetten van opdrachten om deze later allemaal in één keer te bevestigen is niet mogelijk. Bovendien kun je vanaf je Raisin-rekening uitsluitend geld over kunt maken naar je vaste tegenrekening.
Deze truc is dus om diverse redenen niet mogelijk bij Raisin. Je moet dan ook vooral goed uitkijken voor deze truc bij je ‘gewone’ betaalrekening.
Tweefactorauthenticatie (2FA) klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk heel eenvoudig. Vrijwel alle banken maken er al gebruik van voor bepaalde kritieke handelingen. 2FA houdt in dat je op twee manieren je identiteit moet bevestigen. Dus niet alleen met een wachtwoord en gebruikersnaam, maar ook door middel van een code op je telefoon, bijvoorbeeld. Ook bij Raisin gebruik je 2FA in de vorm van mobiele TAN-codes (mTAN) om o.a. financiële transacties (opdrachten) te autoriseren (bevestigen).
Loop regelmatig je bankrekeningen na om te kijken of er verdachte transacties geweest zijn. Transacties van of naar je Raisin-rekening kun je te allen tijde bekijken binnen je Online Banking omgeving onder ‘Mijn Raisin’ > ‘Beheer’ > ‘Transacties‘; via de Raisin App vind je je transacties terug onder ‘Beheer’ > ‘Transacties’.
Je kunt bij sommige aanbieders ook instellen dat je een appberichtje ontvangt bij alle transacties of bij transacties boven een bepaald bedrag. Bij Raisin moet je elke (bank)opdracht, groot of klein, bevestigen met de invoer van een mTAN voordat deze doorgang kan vinden. De mTAN ontvang je per SMS (de boven beschreven 2FA) – hier kun je om veiligheidsredenen niet omheen. Dat is al helemaal veilig.
Skimmen is het verzamelen van kaartgegevens. Vaak worden hier gekraakte pinautomaten of betaalautomaten voor gebruikt. Met behulp van een klein cameraatje filmt men bijvoorbeeld je handbewegingen. Of iemand gaat dicht achter je staan. Scherm met je ene hand altijd je andere hand af tijdens het pinnen.
Ben je bang dat er toch iets vervelends gebeurd is? Aarzel dan geen seconde en meld dit direct. Onze contactgegevens en meer informatie over hoe wij je verder kunnen helpen vind je hier.
Overigens: het geld dat op je Raisin-rekening bij Raisin Bank staat kan alleen teruggeboekt worden naar je vaste tegenrekening. Dit doen we om bankieren veiliger voor je te maken. Nog meer weten over wat we allemaal doen om bankieren zo veilig mogelijk te maken? Klik dan hier!